השינוי שעבר עיצוב הבית מקום המדינה ועד לימנו

אומרים שפני האדם ופני הדור כפני בית ילדותו. מגזין עיצוב מיוחד זה הוא הראשון מבין כמה מגזינים שיעסקו בנושא השינוי שעבר עיצוב הבית, מקום המדינה ועד לימנו. אחזיר אתכם אחורה בזמן, אל הימים הראשונים בעיצוב הבית הישראלי של שלהי שנות הארבעים והחמישים, בהשוואה לטרנדים המודרניים העכשוויים. נעסוק בשינוי שעבר על התעשייה הישראלית בכלל וניקח רגע לפרגן לחברות מובילות בתחום, חברות שכמו המדינה, החלו מאפס והפכו לפורצות דרך בתחומן בארץ ובעולם, בזכות חדשנותן ומקוריות ישראלית חצופה.

 

נוסטלגיה ורטרו

יום העצמאות מחזיר אותנו, כמדי שנה, אל הימים בהם קמה המדינה ומסתבר שדווקא בעידן הדיגיטלי והווירטואלי שהקל עלינו את החיים מבחינה טכנולוגית, אנו מתגעגעים אל הימים של פעם. אל התמימות והפשטות, אל הערכים ותחושת הביחד ואל החום שמציפה בנו תחושת הנוסטלגיה. מדוע? אולי כי מדובר בזיכרונות אישיים או קולקטיביים על חברה חמה ושבטית שמאוחדת סביב אידיאה וחלום אחד, על קומוניקציה ישירה, ערבות הדדית, מקומות וריחות שמזכירים בית, בטחון ושייכות ולא בדידות וניכור? אולי אנו נתפסים לגעגוע לימים בהם הפרט היה חלק מעשייה גדולה ממנו ולא עסק רק בהישרדותו האישית, בהם החיים התנהלו לאט יותר והיה זמן להיות קשורים לטבע, לבלות עם משפחתנו וחברינו ולרקום חלומות משותפים כשאנו נשענים על תחושות אמון ונאמנות.

החיים משתקפים, בכל תקופה, בעולם העיצוב בכלל ובתחום עיצוב הבית בפרט. ואכן בשנים האחרונות אנו עדים לנטייה הולכת וגוברת לחזור, בדרך חדשה, אל הפריטים של פעם, נטייה הנקראת בסלנג העיצובי ‘רטרו’. המחזירה אותנו לבית סבתא החמים, הנעים והמוגן, משלבת אותו באופן עכשווי בחיינו ומעלה תהייה האם טובים חיינו בעידן הקדמה יותר ממה שהיו בעבר.

 

נתחיל בעיצוב הבית של שנות ה-50 ונקנח בבית העכשווי מודרני

את סיורנו המרתק נתחיל בארץ, בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים, בהן יצרה העלייה המסיבית, של יהודים מכל העולם, תרבות מגוונת וצרכן ישראלי ייחודי. המושג עיצוב פנים כמעט ולא היה קיים ועיצוב הבית היה בעיקר פונקציונאלי, דל, פשוט ותמים. הבתים היו קטנים, צפופים, מעוצבים ברובם ברהיטים מקומיים זולים שיוצרו ביד והיו פתוחים לרווחה אל השכונה. נתבונן בהן דרך מנגנוני הזיכרון הסלקטיביים המסננים את קושי העבר ומציפים את הטובים מביניהם. נקנח ונתמקד בעיקר בהווה, בעיצוב הבית המקומי העכשווי, המתוחכם והמתקדם שמצליח להתאים את עצמו למגמות העיצוב העולמיות, אך בו בזמן לצרכיו המיוחדים של הצרכן הישראלי. נחשוף אתכם לחברות, קולקציות, מגמות וטרנדים מובילים שבדרך מקורית מערבבים את העבר עם ההווה ויוצרים מארג מרתק של נראות חדשה.                                    

                                     קריאה מהנה,     ענת שי-לאור