וירוס הקורונה אינו ממהר להיעלם, וכבר ברור שהוא ישנה את אורך חיינו לשנים, בין השאר בתכנון ובעיצוב הבית שעובר שינויים והתאמות. בררתי עבורכן/ם מה הן המגמות בתחום בעיני אדריכלים ומעצבי פנים מובילים

הבית החדש

בשנה וחצי האחרונות למדנו לבלות יותר בבית ועם המשפחה, לעבוד וללמוד ממנו, לבחון מחדש את היחסים שבין החללים ולהתמקד בחיבור שבין הפנים לחוץ. לכל אלו השלכות על האופן שבו נתכנן את בתינו בהמשך.

עלינו לשאול עצמנו, “אילו שלושה דברים יכולים להתרחש בכל חלל? כיצד לעצבו באופן שיאפשר לנו להתנהל כמשפחה, לבד, וכדי ללמוד ולעבוד. בנוסף, יש להתחשב יותר באסטרטגיות אוורור ותאורה מלאכותיות וטבעיות על מנת לשמור על איכות אוויר פנימית טובה, ועל רווחתם הפיזית והנפשית של דיירי הבית.

 היכן נעבוד

כעת, כאשר הרבה יותר מקובל לעבוד מהבית, חייב להיות בו איזור ייעודי לטובת הנושא, כמו גם אזור משלים להירגע בו.  חלל זה לא צריך להיות גדול אך צריך להיות נפרד, ושיאפשר לחוש בעבודה כשאנו בבית. בעידן זה מגיע הסוף לשולחנות המשותפים. אם בעבר נהגו בני זוג לעבוד בחלל עבודה אחד, כיום יש ביקוש לשני חדרי עבודה בבית, אחד לכל אדם, כשהטכנולוגיה תמשיך להיות מיושמת באמצעות מכשירים חכמים. באופן אידיאלי יהיו בחלל העבודה גם דלת וחלון עם נוף החוצה והפרדה אקוסטית משאר הפעילויות של הבית, לכן הופך בידוד הקירות לחשוב ביותר ואנו רואים שימוש מוגבר בחומרים מבודדים ומעוצבים, כמו שעם וציפויים עכשוויים אקוסטיים נוספים. דלתות ממוקמות היטב ומחיצות מתקפלות עשויות לתת לילדים הזדמנות להתמקד בשיעוריהם ולהורים לעבוד בשקט.

 מקומות חדשים למנוחה

העובדה שהנגיף נשאר איתנו והיכולת של בתי המגורים לעבור, בצורה חלקה, מסביבת חיים קולקטיבית לאשכול עיצובים חדשים למגורים, חייבת לכלול אוורור ואסטרטגיות סינון כדי לייעל את איכות האוויר בתוך הבית. הצורך באוורור טבעי וחשיפה לאור השמש הופך גם הוא להיבט חשוב של רווחה שכן נוף לטבע יכול לספק הפוגה מהעבודה והלמידה המקוונים. רבים החלו להתקין מערכות מיזוג וחימום שקטות ויעילות אפילו במרפסות, מה שמאפשר התאווררות ובילוי בחוץ גם בחודשי הקיץ החמים והחורף הקרים. ואכן, ככל שההבחנה בין השגרה בבית לשגרת העבודה הולכת ומצטמצמת, נידרש לעצב הפוגה ולספק דרכים כדי למתוח את הגבולות באופן שבו הבית יהיה מחובר יותר לטבע, לנוף, לאור ולאוויר.

זה לא מתחיל ונגמר בכך. רבים מהאדריכלים והמעצבים חושבים על בריאות לקוחותיהם ומתכננים, היום יותר מבעבר, בתים ידידותיים לסביבה. חומרי הבניין, מכשירי החשמל, גופי התאורה ופרטי הריהוט ממוחזרים וקיימות היא כבר לא “מילה גסה”.  גם ההקפדה על חומרים ירוקים שאינם פולטים רעלים הפכו ל”מסט”.

בנוסף, שמנו לב עוד לפני המגפה, עד כמה חשובה הרווחה בחיי היומיום שלנו והציפיה היא כי מגמה זו תלך ותתגבר. יותר אנשים דורשים חדרי רחצה מפנקים, מוסיפים אמבטיות וסאונות ומשקיעים גם בחללים המאפשרים הקדשת זמן לפעילות גופנית.

 היכן נשחק

את הפעילות הגופנית שעשינו בחוץ אנו יכולים לעשות מעכשיו גם בבית. האדריכלים והמעצבים מתבקשים ליצור חדרים לגולף וירטואלי לדוגמה או שיכילו הליכון חשמלי. הלקוחות אינם מציינים את COVID-19 כסיבה שהם מבקשים את הבקשות הללו, אבל מה שנרמז הוא ש”אנחנו מתכננים להיות בבית הרבה יותר”.

אחת המגמות היא לתכנן ולהסב את החניות הביתיות לחדרי בילוי, ולוודא שיש בהן את כל מה שצריך כדי להפכן לכאלו. להוסיף חלונות, חלל שירותים וחיבור לגינה צדדית קטנה ופרטית. גם המוסיקה בבית הופכת לחשובה ורבים מהמעצבים מקדישים יותר תשומת לב להטמעת מערכות שמע משוכללות בתקרות החלל המרכזי בבית, ולאקוסטיקה מיטבית שתמלא את החלל בצלילים מיטיבים.

אנו מקווים שכאשר המגפה תסתיים, נלמד שעדיין יכולים להיות לנו קשרים חיצוניים משמעותיים, וכי הטכנולוגיה תשלים את איך שזה יהיה. לשם כך אנו זקוקים לרהיטים ולסביבה המתאימים לכך, ומעצבים יצירות פיסוליות ניסיוניות, המשלבות מדיה דיגיטלית בתוך רהיטים, ליצירת מעורבות וירטואלית תכליתית וקרובה יותר.

 אזורים לחיבור

כאמור, הבתים יחולקו לאזורים שקטים ורועשים מובהקים – לבידור, למידה ורגיעה. המטבח שהפך למרחב התכנסות בו בני המשפחה נפגשים, מבשלים ואוכלים יחד בסביבה לא פורמאלית, ימשיך לשלוט במרחב הציבורי שבבית וחשיבותו תגדל אף יותר. שני תנורים לבישול הביתי ואי גדול ומרווח יהפכו לחובה. מרפסת מאווררת היטב יכולה לשמש כחלל אוכל ובילוי אידיאלי והבישול יכול לנדוד החוצה. מרחבי חוץ אטרקטיביים ובטוחים, קטנים כגדולים, למפגש עם משפחה וחברים יהפכו גם הם להכרח והם עשויים להזדקק ל”דחיפה קטנה” בדמות פינות ישיבה מקורות מאובזרות בנוחות.