כתבה-כללית

השפריץ, הבוידעם ועציצי הפגזים נעלמו מעולם עיצוב הבית העכשווי, אך שנות השישים והשבעים ממשיכות להשפיע על העיצוב המודרני הישראלי, ומציעות אינטרפרטציה חדשה ועכשווית לצבעים ולצורות מבית ילדותנו

laiXXXX060_061

 

מטבחי  זיו

באדיבות מטבחי זיו

  צבעוניות מגוונת וטפטים – אז והיום

היום, מובן לנו מאליו שהרהיט שאנחנו קונים או הצבעים שמקשטים את קירות ביתנו צריכים למצוא חן בעינינו, להתאים לאווירה שאנחנו רוצים ליצור ולשקף את טעמנו האישי אך לא תמיד זה היה כך. שנות השישים העליזות הצילו אותנו מהחדגוניות המשמימה של העיצוב הפונקציונאלי והנוקשה שהיה נהוג בשנותיה הראשונות של המדינה. הקירות התחדשו בשנים אלו, את הסיד הלבן והזול שהשאיר כתמים על בגדיו של כל מי שנשען עליו, החליפו טפטים ססגוניים שפלשו גם לעולם עיצוב האריחים והשלימו את הפורמייקה הצבעונית שנכנסה למטבח ולחדרי הרחצה. קירות שנותרו לבנים הפכו חמים ומעניינים יותר על ידי הוספת השפריץ שבינתיים יצא מהאופנה ומוחלף כיום שוב בטפטים או בצבעי קיר באינסוף אפשרויות, דוגמאות וצבעים, בטקסטורות מגוונות – בין אם בשיטת מריחת הצבע או הטיח או בחומרים “כמו אבן” או אפילו “כמו מגנט”.

רהיטי דורון

באדיבות חברת רהיטי דורון

 הפיכת ריהוט ישן ליצירות עיצוביות בבית

עוד טרנד שהשפיע עלינו בזמנו הוא טרנד ה”פרחים בקנה”. לאחר מלחמת ששת הימים, החלו הישראלים לאסוף מזכרות מלחמתיות ולהשתמש בהן לעיצוב הבית. תרמילי פגזים הפכו לעציצים ששמו בהם שעורה, דרדרים או קוצי ברקן יבשים וצהובים, ושרשראות תרמילי מקלעים הפכו למאפרות. האופוריה היצירתיות של אז עברה “טוויסט” מודרני והיום פועלים בישראל מעצבים צעירים שלוקחים רהיטים ומכשירים ישנים שמצאו בבית סבתא או ברחובות העיר ומעצבים אותם לרהיט או גוף תאורה שונה, בעיצוב מדליק וייחודי.

urban

באדיבות חברת urban

 עיצוב גלובלי עולמי

אחד השינויים החשובים שקרו בשנות השישים ובייחוד בשבעים, היא הפתיחות שהלכה וגדלה למגמות תרבותיות ועיצוביות מחו”ל, האמנות והאפנה הבינלאומיים. פתיחות שהחלה עם פתיחת ה-IPDO, משרד העיצוב הישראלי הממסדי הראשון, שמומן על ידי תקציב שנתנה ארה”ב למדינה המתפתחת. מה שהחל אז, התפתח כיום למציאות, בה הפך העולם לכפר גלובלי קטן והעברת אינפורמציה וסחורה ממקום למקום הם קלים ופשוטים. אנו נמצאים בדיאלוג מפרה ומתגמל עם המגמות והחידושים שמסביבנו ומכל העולם, משפיעים ומושפעים.

ריביירה

באדיבות חברת ריביירה

 

שנות השישים והשבעים התאפיינו בפריצת גבולות, בצבעוניות ובהעזה. גם אם חלק מהטרנדים והחידושים של אז נראים לנו היום מיושנים או אפילו, לעתים, מאותגרים אסתטית, השפעתם החיובים נמצאת עד היום ומעשירה את עולם העיצוב הישראלי.

i.d.design

באדיבות חברת IDdesign

 

1 i.d.design

באדיבות חברת IDdesign