עיצוב משקף את התרבות מתוכה הוא צומח. במגזין שעבר כתבנו על העיצוב הסגפני של שנות החמישים ועל הטרנדים הגלובליים והמתחלפים תדיר של שנות האלפיים. בכתבה זו נעסוק באקלים התרבותי בארץ בשנות השישים והשבעים ובהשפעתו על השפה והדרישות העיצוביות שהתפתחו בעקבותיו.

laiXXXX020_021

שנות השישים והשבעים העליזות

שנים אלו היו רצופות אירועים והיוו את אחת התקופות היצירתיות ביותר בעולם, בין אם בעיצוב, באומנות או בשינויים חברתיים. המוזיקה, הקולנוע והאומנות הניסיונית והממסדית חקרו כל אבן שלא נהפכה והתאפיינו בתעוזה ובחדשנות. בעולם פרחו מחאות הסטודנטים והמהפכות הפמיניסטיות והסוציאליסטיות אך גם המלחמות. בזמן שאמריקה נלחמה בויאטנם, חווינו בארץ שלוש מלחמות שהשפיעו על תרבותנו. בשנים אלו, ומתוך הקורה סביבו, החל תחום עיצוב הבית בישראל להתעורר.

כרמל - רק זו לכתבה הכללית

באדיבות חברת כרמל פלור דיזיין

צבע, חופש והעזה עיצובית

עיצוב הבית הושפע, כמתבקש, מהתרבות, האמנות והאופנה הבינלאומיים בכלל והאמריקניים בפרט. חופש הפרט והרב תרבותיות שנחגגו במחאות הסטודנטים, הנשים והאפרו-אמריקאים בארה”ב ובאירופה גרמו להתפרצות של צבע, חדשנות, העזה וחופש באומנות ובעיצוב. הבית התמלא בעומס ויזואלי של צבעים וצורות שהשתלבו זה בזה בטפטים, אריחים, אהילים ועוד. רהיטים בצבעים ובצורות חדשים וייחודיים החלו להחליף את רהיטי הפורמייקה הסטנדרטיים ופריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות נתנו את אותותיהן. ההתפתחות בחקר החלל ונחיתת האדם הראשון על הירח, לדוגמא, התבטאו בעיצוב מעוגל ועתידני ומכשירי חשמל ובידור שונים החלו לגדוש את הבית ולשנות אותו.

סימפלי-ווד

באדיבות חברת סימפלי ווד

 

העיצוב בארץ הושפע מההיסטוריה והתרבות המקומיים

שנות השישים התאפיינו בתנודות כלכליות קיצוניות. מצמיחה מואצת ובנייה של אלפי יחידות דיור עברה המדינה ב-1966 למיתון, שנקטע שוב על ידי תחושת האופוריה שאחרי מלחמת ששת הימים ועל ידי גל העלייה המשכילה מאירופה וברית המועצות, שבתורה נפסקה עם מלחמות ההתשה ויום הכיפורים ועם אינפלציה ההולכת וגדלה. המהפכה העיצובית בארץ צמחה במקביל לשנות השגשוג בכלכלה ולאווירה החברתית, ולא ניתן היה לעוצרה. הדירות הצפופות של 40 המטר המרובע הפכו לגדולות יותר, כ- 100 מטר ויותר והפכו למרחב מעוצב. חדר ההורים התרחב על חשבון חדרי הילדים ולעתים אף נוספו לו מקלחת ושירותים פרטיים והסלון הפך מחדר ששילב שינה ואירוח לחדר נפרד בו נפגשת המשפחה בשעות הפנאי ובו ניצבו בגאון מזנון העץ שאובזר בתמונות, פסלונים וקישוטים אחרים, רדיו או טלביזיה, מפיות מקרמה ופסלוני  נוי או פרחים מלאכותיים.

כרמל פלור דיזיין

התמונה באדיבות חברת כרמל פלור דיזיין

 

כפר גלובלי עם נגיעות מזרח תיכוניות

כניסת המחשב והאינטרנט לכל בית הפכו את העולם לכפר גלובלי קטן, חיינו השתנו ואנו חיים במדינה מבוססת כלכלית, ובחברה שמבינה ומתעדכנת בעיצוב הבינלאומי ואינה מוותרת עליו. פרטי הריהוט המיוצרים והמשווקים בישראל משקפים מגמות וטרנדים עולמיים מובילים ובו בזמן מותאמים לאורח חיינו, לתרבותנו ולאקלים הארץ ישראלי. עיצוב הבית המודרני משלב תערובת של צורות וחומרים, השראה מהעבר ומהעתיד, חשיבה מחוץ לקופסא, שימוש באלמנטים ייחודיים, קשר מלהיב לעיצוב האופנה ובקצור פלורליזם מרתק.

ארונות רגבה

באדיבות חברת רגבה ארונות

 

יחד עם זאת אנו אוהבים נוסטלגיה, מתגעגעים לחום וליחד של העבר, מערבבים סגנונות והופכים אותם לסגנון  אישי חדש ומעניין בבית, כמו רטרו מודרני המושפע ישירות משנות השישים והשבעים היצירתיות, לצד פרטים קלאסיים ורומנטיים ומינימליזם קר ומדויק.

 

סולריס

באדיבות חברת סולריס

 

דגם

באדיבות חברת דגם רהיטים

 

 

הדקל

באדיבות חברת מטבחי הדקל