כשאנו רוכשים פריט ריהוט או עיצוב שיוצר בארץ ומותאם לנו כצרכנים, אנו זוכים לא רק באיכות ובנראות מעולים אלא גם תומכים בכלכלה הישראלית ובשמירה על מקומות עבודה למקורבינו, דואגים לאיכות הסביבה ולתעסוקה הוגנת

 

חג הפסח רק עבר ויום העצמאות כבר בפתח. שני מועדים בהם אנו מתכנסים עם משפחותינו וחוגגים את יציאת אבותינו מעבדות לחירות אל מול עצמאותנו המחודשת והעכשווית כאומה צעירה-עתיקה

חגים אלו מהווים זמן מצוין לבחינה עצמית, להירהור במשמעויות המוסריות והפרקטיות של היותנו חלק ממדינה ריבונית עצמאית וחזקה, ובאחריות שחירות זו מאפשרת לנו.

אחד האספקטים של זה קשור לתעשייה המקומית. כולנו יודעים שמדינות רבות, בעלות תעשיות מפותחות, משתמשות בטבע ובאוכלוסיות מוחלשות בעולם למען בצע כסף. כאזרחים במדינה דמוקרטית יש לנו את החופש והכוח להחליט באם להיות חלק מזה, והאם לתמוך בכך או לא. בכוחנו להחליט החלטה מושכלת שמשמעותה לעבור לצרכנות נבונה המתמקדת ברכישה מתעשיות מקומיות, ידידותיות לטבע ולעובד.

סולריס

לכולנו ידוע שקניית רהיטים שיוצרו בארץ הוא מעשה נבון. מעבר לכך שאנו רוכשים מוצרים מעוצבים ואיכותיים בעלי שם בעולם כולו, אנו יכולים לקבלם לפי מידה המתאימה לביתנו ולצרכינו ולזכות בשירות ואחריות מקומיים ונגישים

כך שבמקרה של בעיה או תקלה יש למי לפנות ולקבל מענה וטיפול מיידי. רכישה כזו היא גם מעשה פטריוטי, כשאנו קונים רהיט ישראלי, אנו תומכים בכלכלה הישראלית ומאפשרים יצירת או שימור מקומות עבודה שמפרנסים משפחות שלמות, שלנו, של קרובנו או שכנינו. בנוסף, בכך שאנו קונים מוצר מקומי, שיוצר תחת תנאי העסקה הוגנים, אנו בעצם מדגימים אמפתיה לאיכות הסביבה וזכויות האדם ולא נותנים יד לעושק של ילדים ומבוגרים בארצות המזרח ובאפריקה.

בלס דיזיין

ID DESIGN

באירופה כבר נהוג מזה שנים רבות לבדוק האם מוצר הוא “רגיונלי”- מקומי, ולהחליט בהתאם האם לקנות את הפרי, השמלה, המכשיר החשמלי או הרהיט

היתרון הראשון לקניית מוצר מקומי הוא שהידע שלנו לגבי החוקים, התקנות וההגבלות במדינה בה אנו חיים הוא גדול יותר, כך שהסיכוי שנשתתף במעשים שאנו מתנגדים להם או נכניס הביתה מוצר שפוגע בריאותית בבני משפחתנו קטן משמעותית. אנו יכולים לדעת, למשל, שהמוצר שאנו קונים עומד בתקנות התקן והבריאות של המדינה ואינו מלא, יתר על המידה, בכימיקלים רעילים שיוצרו על ידי מונופולים הכובלים מדינות שלמות בהסכמי סחר בלעדיים. שהבדים, הצבעים והדבקים ששימשו, למשל, בהרכבת וצביעת הרהיט שקנינו לחדר הילדים אינם מסוכנים לבריאות המשפחה. כשקונים מקומי, נחסך גם המחיר האקולוגי הכבד של שינוע הרהיט במשאיות, מכולות ומטוסים.

כוכב

מטבחי זיו

שיקול נוסף לקניית רהיט שיוצר בישראל הוא הביטחון שאנחנו לא משתפים פעולה עם ייצור בתנאי עבדות, כפי שמתרחש פעמים רבות במפעלים במדינות מתפתחות. בארץ מוטל על המעסיק לשלם לעובד שכר מינימום ולשמור על תקני בטיחות במפעל לטובת העובדים. ניתן לתבוע מעסיק מתעמר, להתאגד ולהתפטר בכל זמן נתון אם תנאי העבודה לא מתאימים לנו. מדינות ומפעלים רבים בעולם נכנעים ללחצי החברות הגדולות מהמערב, שדורשות ייצור זול ומהיר, ודורסים את זכויות העובדים שלהם ברגל גסה. מחירו הזול, באופן מחשיד, של מוצר הנקנה ברשת בינלאומית, לה הוצאות רבות על שינוע ופרסום, מתאפשר לא רק הודות לאיכות ירודה של המוצר וחומרי הגלם, אלא גם על ידי עשיקת הפועלים והעסקת ילדים. זאת בעוד שמפעלים בארץ נסגרים מכיוון שאינם יכולים להתחרות במחיר של מוצר ירוד שעיצובו מועתק.

דקל masterKitchen

ברוח יום העצמאות, אולי ראוי שנתמוך בזכויות האדם, נשמור על הטבע ונגדל את ילדינו בסביבה בריאה ובעולם בטוח וחיובי יותר. שנהיה צרכנים נבונים, נבדוק כל מוצר לפני שהוא נכנס אלינו הביתה ונתמוך בתעשיות מקומיות וירוקות.

 מאחלות יום עצמאות שמח       

דריה שי וענת שי- לאור