מעמדו של העיצוב האקלקטי התחזק משנות התשעים ועד היום. הוא הפך למרכיב קבוע בטרנדיים העולמיים המתחלפים, כמו גם בעולם עיצוב הפנים והרהוט הישראלי

 

מקורה של המילה “אקלקטיות” הוא בשפה היוונית, ומשמעותה “לבחור את הטוב ביותר”. באומנות ובעיצוב השתרש המושג כמצביע על שאילה או שילוב של אלמנטים אסתטיים ורעיוניים מתרבויות, זמנים וסגנונות שונים. בעשורים קודמים נטה עולם עיצוב הבית לאחידות, והשפעות מבחוץ, אם היו, הועתקו בשלמותם. אדריכלים בנו בתים בסגנון מובחן, ומעצבי הפנים ניסו להשוות לבית מראה קלאסי, מודרני או אמריקאי. משנות התשעים ועד היום השתנתה המגמה ויש נטייה גוברת והולכת להוסיף לבית  “אלמנטים” עיצוביים מתקופות ותרבויות שונות, במקום שסגנון אחד יכתיב את העיצוב.

מטבחי רגבה

מטבחי רגבה

 

הטרנדים הפופולאריים השנה, לדוגמא, שמים דגש רב על קיימות ושימוש בחומרים ידידותיות לסביבה, במקביל לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות המשנות את תכונותיהם, מראם ותפקודם. הבטון נראה כאבן טבעית בפורצלן משתמשים לאהיל או למשטח במטבח ועוד. הלוק הסקנדינבי הנקי והחסכני חוזר בגדול, אך גם המראה התעשייתי, השימוש בצורות גיאומטריות חדות ונועזות, שילובי צבעים חזקים ובוהקים, והסגנון מינימלסטי. הטרנדים השונים משולבים כולם לא רק באותו חלל, אלא לעתים קרובות אף באותו רהיט או פריט עיצובי. רהיטים בעיצוב רטרו, מעוטרים בנגיעות של הדפסים גיאומטריים או צבעים פסטליים ואהילי ברזל תעשייתיים מוצעים בגרסאות דקות ועדינות הקורצות לאסתטיקה הסקנדינבית.

252617+++_03

ביתילי

 

גם ערבוב מוצרים בהשפעת תרבויות שונות תורם לאווירה האקלקטית בעיצוב הבית בארץ. חנויות הרהיטים מציעות זה לצד זה רהיטים במראה יפני נזירי, הודי כבד ורומנטי, אנגלי כפרי, כריות ואקססוריז מארצות המזרח ועוד. באולמות התצוגה השונים ניתן לראות כיצד שילוב חכם בין טרנדים ואסתטיקות תרבותיות שונות, יכול ליצור מראה חם וייחודי. כאמור גם לאקססוריז יש מקום נכבד בחיבור בין הסגנונות השונים וביצירת מראה ייחודי. במקומות רבים ניתן למצוא כיום ליין מוצרים משלימים העוזר לחבר בין הסגנונות והעיצובים השונים, ומספק לצרכן חווית קנייה כוללת.

Gypsy Stool(Multi)

פנטהאוז רהיטים

 

הסגנון האקלקטי מתאים בעצם לכולנו, שכן בידינו ההחלטה בין אילו צבעים וסגנונות אנו רוצים לשלב ובאיזו צורה. ניתן לעצב את הבית במלואו על פי העיקרון האקלקטי, דבר שיוצר מראה מעניין ובוהמייני. ניתן להכניס אלמנטים בודדים שיגוונו עיצוב הרמוני ונקי, כרהיט דומיננטי, קיר בצבע או בדוגמא שיוסיף לחדר צבע, ייחודיות ועניין. לשם כך ניתן להיעזר במעצבי פנים מנוסים, או לדלות השראה מאינספור הדוגמאות לשילובים מוצלחים שניתן למצוא בעיתוני העיצוב או בחנויות המציעות שילובי “מיקס אנד מאץ'” כשמילת המפתח היא עיצוב אינדיווידואלי על פי טעם אישי.

ריביירה

ריביירה

 

המגזין האינטרנטי DesigNEWS הפך לשם דבר בעולם עיצוב הבית והוא המגזין האינטרנטי הראשון, המאגד בתוכו כתבות על ההיסטוריה של עיצוב הבית הישראלי כמו גם על הטרנדים החדשים והמרגשים ומידע על קולקציות וחידושים של המעצבים והחברות הישראליות, האיכותיות ביותר. הוא נחשב כמורה דרך לישראלי המבקש לשפץ את ביתו, למעצב, לאדריכל ולמתעניינים בהיסטוריה ובעתיד של עיצוב הבית.

 

WWW.designews.co.il