שנות השישים והשבעים היו רצופות מהפכות חברתיות חשובות. אנשים נלחמו על שוויון לכל ועל קידוש החיים, דרשו לבטל חוקים שאינם צודקים, הפיצו אידיאות על אהבה, שלום ודברו בעד התקרבות לטבע.

laiXXXX054_055

 

האוס אין

התמונה באדיבות חברת האוס אין

היום כבר איננו כה תמימים כ”דור הפרחים”, אך המסרים שביקשו להפיץ בעולם והדוגמא האישית שנתנו עדיין משפיעים על אנשים רבים המנסים לשמור על ערכים אלו של אכפתיות, על סביבתנו וזולתנו. אין ספק שהמהפכה החברתית הגדולה של השנים האחרונות היא מהפכת הטבעונות וגם כאן ישראל היא מהווה פורצת דרך. השנה הוכתרה תל-אביב על ידי המגזין הנחשב The Daily Meal כיעד הטבעוני הטוב בעולם, בו מפורטות האופציות הקולינריות המרגשות שישראל מציעה לקהל הטבעוני, כמו גם הטענה שלפחות ישראלי אחד מתוך עשרים מזהה עצמו כטבעוני. מסעדות טבעוניות רבות נפתחו ואחרות הוסבו לטבעוניות, כשהמפורסמות ביניהן – זכאים, ננוצ’קה, טנאת, אנסטסיה ועוד, מושכות אליהן גם קרניבורים מושבעים ששמעו על טיב המנות. מקומות אחרים, ממזנונים בתחנות דלק למסעדות שף, הכריזו על עצמן כידידותיות לטבעונים והוסיפו תפריט טבעוני קבוע לתפריט הרגיל.

Empty minimalist room

התמונה באדיבות חברת שמרת הזורע

 

הקשר שבין טבעונות לעיצוב הבית

גם בעיצוב הבית אנו רואים מעבר לחומרים ידידותיים יותר לסביבה ולחי. מגמה שהתחילה אמנם לא בהשפעה ישירה של מגמת הטבעונות, אך בהחלט מתחזקת על ידה ומחזקת אותה. הפיתוח והשימוש בחומרים ירוקים החל בד בבד עם המודעות לסביבה ולשמירה על היערות שנחשבת ל”מהפכה הירוקה”. מדינות, פוליטיקאים ומנהלים החלו להבין שיש לשמור על העולם שסביבנו, ומשתמשים בחידושים הטכנולוגים המודרניים כדי לפתח חומרים שלא יפלו באיכותם הפונקציונאלית מאלו שהיו בעבר והמדמים במראם מוצרים כמו: עורות לריפוד, צבעים ודבקים ללא רעלים שאינם מדיפים ועוד.

shutterstock_71588500

עיצובים משנות השישים והשבעים

 

נוצות או הולופייבר?

רובנו כלל לא יודעים כמה סבל מעורב בתעשייה המשתמשת בבעלי חיים ומסתבר שהיום זו כבר לא חובה! קיימים בשוק תחליפים נוחים ואיכותיים למי שרוצה להימנע מכך. דוגמא טובה היא הפוך המשמש למילוי שמיכות, כריות ומזרני ספות ומוחלף כיום בהצלחה ע”י  ההולופייבר, סיבי פוליאסטר חלולים המטופלים בסיליקון ומבודדים, מחממים ונושמים בצורה מעולה. בניגוד לפוך, ההולופייבר אינו מריח או גורם לאלרגיות ואף ניתן להרטבה ולכיבוס במכונה. גם המחיר הידידותי מושך קונים רבים.

Coral-room_total2

התמונה באדיבות רהיטי עין חרוד

 

בדים נושמים דמויי עור וננו טכנולוגיה

אל הויניל, הPVC וצורות זולות אחרות של עור סינטטי, שהתפתחו בעיקר כתחליף זול לעור, הצטרפו בשנים האחרונות בדים איכותיים ויוקרתיים שנושמים, נראים ומרגישים כמו עור, אך מתעלים עליו במראם ובתכונותיהם הפונקציונליות. בימים אלו שוקדים מדענים על פיתוח “ננו-בדים”, העשויים מחלקיקים קטנים ומצטיינים, בין השאר, בדחיית מים, ריחות, לחות וחשמל סטטי ובחיסול בקטריות. פיתוח הננו בדים מופקד על מדענים מתחומי ההנדסה הביולוגית, פיזיקה, מדעי המחשב, כימיה מולקולרית ועוד. המחקר עוד בחיתוליו, אך נראה שבדי הננו יעשו מהפכה בתחום ייצור וצריכת הטקסטיל לריהוט.

 

פולירון 2 בצמוד ל-1

התמונה באדיבות חברת פולירון

 

פולירון 1

התמונה באדיבות חברת פולירון

 

גדילת המודעות לסבל שעובר על בעלי החיים בתעשיות השונות ולנזק המתמשך שהן גורמות לסביבה, בד בבד עם פיתוח והתבססות תחליפים ראויים, אסטטיים ואיכותיים, כבר גרם לבתי עסק בתחומים שונים להפוך לטבעונים או לפחות לקרוץ לקהל הטבעוני. לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב חברות יתייגו עצמן בגאווה כידידותיות לטבעונים ולשוחרי איכות הסביבה.

 

שמרת הזורע 1

התמונה באדיבות חברת שמרת הזורע