עיצוב הבית המודרני בהשוואה לשנות השישים והשבעים

בגיליון הקודם של מגזין עיצוב לבית שיצא ביום העצמאות, התמקדתי בעיצוב הבית בשנים שלאחר קום המדינה, בשנות הארבעים והחמישים, בהשוואה לעיצוב המודרני העכשווי. כתבתי על הימים שבהם, עסקו תושבי המדינה הצעירה בהישרדות כלכלית ולאומית והתעניינו פחות ביצירת סביבה אסטטית או טרנדית. העיצוב בכלל ועיצוב הבית בפרט, היו פונקציונאליים וחסכנים. בגיליון זה אקח אתכם למסע דרך שנות השישים הצבעוניות ומלאות האופטימיות ושנות השבעים המפוקחות והמתפתחות, בהן תחום עיצוב הבית התחיל לתפוס מקום מרכזי יותר בתרבות הישראלית שהושפעה מהמאורעות בארץ, מתנועת ההיפים, מאיכות החיים שעלתה ומבירות העיצוב בעולם. נראה כיצד מושפע העיצוב המודרני של ימינו מהצבעוניות וההעזה המיוחדים לתקופה ההיא ובמה הוא נבדל ממנה.

 מעשה שהיה – כך היה

בשנת 1957 נעשה מעשה והוקם משרד העיצוב הישראלי הממסדי הראשון. כבר אז נחנך הקשר בין העיצוב הישראלי, שהיה בחיתוליו, לבין קהילת העיצוב הבינלאומית, שכן המשרד נפתח במסגרת פרויקט סיוע של ממשלת ארצות הברית למדינות מתפתחות. בתקופה זו, ביחד עם הסיוע האמריקני והתחזקות הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ומדינות אירופה, ייבאנו מחו”ל את ההערצה לאמני רוק כמו הביטלס, הפינק פלויד ודייוויד בואי, לאמני קולנוע כפליני, גודאר, ברגמן, קובריק וודי אלן, למעצבי מוצר בינלאומיים ולרהיטים צבעוניים, פורמייקה מגוונת ובדים וטפטים בהשפעות עליזות ופסיכדליות. גם גלי העלייה מרומניה, מרוקו וברית המועצות גיוונו והעשירו את החברה ואת רבגוניות וצבעוניות העיצוב.

זיכרונות מבית אמא ואבא ורטרו מודרני

מאז ועד היום קשור העיצוב הישראלי בסצנת העיצוב העולמית. כמו אצל ילדים רבים היה המטבח שבבית הורי, הפינה האהובה עלי ביותר. כיאה למטבח שעוצב בסוף שנות השישים, הוא אופיין במראה חללי ובצבעוניות עליזה ואופטימית שהושפעה ישירות מהמתרחש בעולם. ארונות הפורמייקה היו בצבע ירוק בהיר וחי וכללו ידיות חומות ומעוגלות בצורתן שדמו לידיות של תאי אחסון בחללית ותאמו, באופן מושלם, לאריחים הכתומים-חומים שחיפו את הקיר. מאז השתנתה אופנת עיצוב הבית מספר פעמים. אנו חיים כעת בעידן דיגיטלי ווירטואלי שמקל עלינו טכנולוגית, ובחברת שפע שמקדשת את החומריות והקדמה אך גורמת למרחק בינינו לבין יקירנו בגלל תובענותה הרבה על זמננו.

אורח החיים המהיר וחסר הפשרות יוצר אצל רבים מאיתנו לחץ וכדי להרגיעו אנו מקיפים עצמנו בחללים פשוטים ונקיים עיצובית, בצבעים מונוכרומטיים ומתוחכמים טכנולוגית. אך הגעגוע לשמחה, לצבע, לתחושת האינטימיות המשפחתית והחברתית של בית אמא ואבא וליצירתיות המתפרצת של שנות השישים והשבעים, גורם לנו לחזור, בדרך מודרנית, אל הפריטים והצבעים של פעם. רבים מתבלים את ביתם המעוצב באופן עכשווי, בפרטי ריהוט ואקססוריז בסגנון של אז, הקרוי בפינו ‘רטרו’ מודרני ומחזירים, בדרך זו, קצת שמחה וצבע לחיינו.

 

מאחלת קריאה מהנה

וקיץ נעים ומעוצב

ענת שי-לאור